از بانک تا گنجینه فرهنگ وهنر یزد

یزدفردا :مریم موسوی - امتیاز تاسیس بانک شرقی که بعدا بانک شاهی نام گرفت در زمان ناصر الدین شاه قاجار صادر گردید . بانک شاهی قدیمی ترین بانک استان یزد است که تا سال 1317 در ضلع جنوبی میدان خان قرار داشت . ساختمان با نک شاهی یزد بعد از انقلاب برای مدتی متروک مانده بود ، اما توسط اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی یزد و با همکاری سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در سال 86 احیا گردید و با برپایی نمایشگاه دوسالانه عکس در بهمن ماه 87 و نمایش 213 عکس درموضوعات متفا وت بهترین کاربری اش را پیدا کرد و به عنوان یک فرهنگسرا با عنوان گنجینه فرهنگ وهنر یزد آغاز به کار کرد .

این بنای قدیمی که در ردیف فهرست آثار ملی ثبت گردیده است ، با کاربندی آجری در قسمتهایی چون سردر ورودی ، چهار سوق بانک و گچ بری برجسته گلدان گونه موجود بر دیوار حیاط اکنون محل انجمن هنر های تجسمی است که با همکاری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی یزد فعالیتهای هنری اش را در این مکان انجام می دهد . استفاده اصلی این مکان برگزاری نمایشگاههاست که به طور تقریبی هفته ای یک نمایشگاه برگزار می گردد . تولید و فروش آثار هنری ، برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی هنر های تجسمی ، برگزاری نشست ها و جلسات متعدد از دیگر فعالیتهای انجام شده دراین مکان است .

سعید میرشمسی کارشناس مسئول هنر های تجسمی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی یزدو مسئول گنجینه فرهنگ و هنر ضمن برشمردن هنرهای تجسمی که شامل رشته های طراحی ، نقاشی ، گرافیک ، عکاسی ، هنرهای سنتی ، حجم و مجسمه سازی و خوشنویسی می باشد گفت : هنر های تجسمی در یزد رشد کمی و کیفی قابل توجهی داشته و با تاسیس اولین هنرستان هنر های تجسمی پسران یزد در سال 1362 این روند رشد بیشتری یافت . وی افزود : رشد روزافزون هنر های تجسمی و وجود گنجینه فرهنگ وهنر یزد به عنوان مرکزی برای گردهمایی هنرمندان این رشته زمینه انتشار نشریه پژوهشی کتیبه را نیز فراهم ساخت .

کارشناس مسئو ل هنرهای تجسمی برگزاری کارگاههای آموزشی متعدد از جمله کارگاه آموزشی فجر را از دیگر برنامه های برگزار شده در گنجینه برشمرد و گفت : با افتتاح این مکان انگیزه برگزاری نمایشگاهها و جشنواره ها ی متعدد در یزد قوت گرفت از جمله دومین ، سومین و چهارمین جشنواره هنر های تجسمی فجر در یزد در همین مکان انجام شد.

وی خاطر نشان کرد موقعیت خاص شهر یزد و معماری زیبای گنجینه شرایط خوبی برای برگزاری اولین جشنواره ملی صنایع دستی با مضامین قرآنی را فراهم نمود که با اطمینان می توان گفت یکی از بزرگترین جشنواره های ملی بود که به همت اداره امور هنری یزد در تاریخ 15 اسفندماه 89 لغایت 15 فروردین 90 برگزار گردید .

میرشمسی که خود نیز دانش آموخته رشته صنایع دستی است از هنرمندان هنر های تجسمی خواست تا با حداقل هزینه ، آثار خود را در گنجینه فرهنگ وهنر برای بازدید عموم و فروش به نمایش بگذارند .

وی همچنین از برگزاری مجدد دوسالانه عکس در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت : در ایام عید نوروز گنجینه فرهنگ و هنر یزد پذیرای هنرمندان هنرهای تجسمی از سراسر ایران است که می توانند جهت بازدید از مکان نمایشگاه و آثار هنرمندان و خرید آثار هنری ساعاتی را در این مکان زیبا سپری نمایند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا